Kevyesti mutta virkistävästi

Meillä on palattu arkeen, lomat ovat ohi ja sen myötä myös juhlat  sun muut pirskeet vähentyneet. Kesään tietty kuuluu grillaamiset ja ystävien kanssa oleilu ja samalla tulee syödyksi todella hyvin eli liikaakin. Ei sitä ole pakko syödä niin, mutta kun tarjolla on kaikkea hyvää minkäs teet??

Meillä vielä helteet jatkuvat 30 nurkilla ja ylikin näkyy olevan luvassa, tänään 31 ja jo se taas tekee sen etten viitsi sen kummempia ruokia tehdä. Keittiö kuumenee liikaa ja sisälämpötila sen mukana.

Eli salaatit kunniaan. Hyviä salaatteja saa kätevästi tehtyä,  mm rucolaa, tai muita salaatteja voi myös yhdistellä useampia erilaisia, persiljaa, tilliä, ruohosipulia, mintun lehtiä (minulla omenaminuttua) ja / tai melissaa,  retiisiä, myös ananaksenpalat antavat säväyksen varsinkin jos lisukkeena on kanasuikaleita..aineet sekoitetaan ja  minulle sopiva kastike on oliiviöljyä ja ripaus omenaviinietikkaa.Tähän voi lisätä halutessaan, tomaattia, paprikaa ja myös parsakaalia,  minulle hyvin kelpaavaa.
Jos tykkäät tehdä vielä tuhdimman salaatin lisää kypsennetyt kanasuikaleet, lihasuikaleet jne mausta oman maun mukaan. Itse syön mieluummin kylmänä.
Harvoin teen majoneesipohjaisia kastikkeita, mutta se antaa tietty oman makunsa näihin salaatteihin.

Kevyt ja monipuolinen salaatti, nimitin tämän mitä "kotoa löytyy salaatiksi"


                 

Ilta ohjelmaani on kuulunut myös jo reilun viikon virkistävä ja puhdistava juoma,  omenamintunlehtiä tai muun jos sinulla on, persiljaa, kurkkua, inkivääriä minulla pieniä paloja kun ei ole jauheena ja puolikkaan sitruunan mehu tai paloina. Kaikki tehosekoittimeen ja itse tykkään juoda tämän kylmänä joten laitoin sekaan pari jääpalaa tai jääkaappiin kylmenemään. Tuo omenamintunlehti antaa kivan säväyksen juomalle, minulla on myös appelsiiniminttua ja sitruunaminttua, melissaa ehkä kokeilen noilla myös. Laitan tähän juomaan nuo aineet tuoreena, jos sinulla on kuivattuna jotain noista, tee niistä ensin teejuoma ja jäähdytä se, sitten vain tekemään tuo muu osa. Juon samoja juomia vain ja korkeintaan 3 viikkoa ja sitten vaihdan ne toiseen, tämä koskee näitä smoothieita kuten myös teejuomia.


                


Pikaisesti tein myös hieman jo vanhentuneesta banaanista juoman päivällä itselleni, eli 1 banaani, inkivääriä, 1 omena sekin oli jo paremman päivänsä nähnyt, chiansiemeniä rkl jotka olin etukäteen liottanut, sekä puolikas sitruuna ja vettä, voit myös laittaa rasvatonta maitoa tms mistä tykkäät, minusta tuo vesi on ihan riittävää eikä siten tule hiilareita liikaa mukaan. Ja tulee siis myös juotua vettäkin samalla :) Ja tässä koostuikin päivän ruokani, eli  salaatia, smoothie x 2, kevyesti mutta terveellisesti.

Smoothiet on tosi helppoja tehdä vain mielikuvitus on rajana ja tietenkin se maku. Inkivääristä ei kaikki tykkää, joten sen voi tietenkin korvata vaikka jollain pähkinällä joka jo jauhettua?? En ole sitä kokeillutkaan, onko kellään kokemusta pähkinöistä näissä smoothieissa?



Elokuun iltoihin sävähdyksiä :)



Lähteet, omat kokeilut, omat muistiinpanot ja oma kuva, ylin vihanneskuva on cco lisenssikuva=vapaaseen käyttöön.



Kommentit


  1. Melkein jo lähdin tästä sohvalta tekemään smoothieta😊🌻Mukavaa elokuuta💕

    VastaaPoista
  2. Meillä helle jo hellitti, nyt jaksaa paremmin tehdä töitä.
    Kevyt ja terveellinen on ruokavaliosi.
    Pähkinöitä, para- ja cashewpähkinöitä olen tehosekoittimeen laittanut. Siellä ovat murskaantuneet, sattumia voi joskus jäädä😊
    Mehulinkoon ei voi laittaa mitään siemeniä. Teen mieliteon mukaan molemmilla koneilla vuorotellen.

    Syksyn tullen saa paljon tuoretta kasvista. Ja tietty marjoja.

    Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista ja vinkeistä Maahinen :)

    VastaaPoista
  4. Aivan ihanan ja kauniin näköistä.Olen melkein kasvissyöjä,joskus kanaa.marja myös maistuu juuri nyt.Nami.Kiitos kivasta postauksesa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätit kommentin. Tulen mielelläni vastavierailulle.