perjantai 22. syyskuuta 2017

A-M West korttiarvonta

Laitan tänne syyskuun iloksi pienen korttiarvonnan. Eli ylläolevia kortteja kutakin 4 kpl ja saattaa mukaan tulla jokin pieni yllärikin minun tekeleitäni. Korteissa on minun tekstit.

Arvonta alkaa nyt ja on tuonne 30.9.17 asti ja mukaan pääsee blogini lukijat.  Voit toki liittyä lukijaksi ellet jo ole. Kommentoi ja laita yhteystiedot että saan voittajan kiinni.

Näitä arvontoja on 2 eli toinen on tuolla taideblogissani Ateljee Helmiä ja täällä.

Onnea kaikille arvontaan.

keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Omenaminttu


Omenaminttu, tuoksuu ja maistuu omenalle. Hyvä lisä teesekoituksiin, jos haluaa tehdä itse kuvatuista yrteistä teetä, kuten itse teen. Ja satoa on kuivattuna kilon verran joten riittää talven yli.

Nämä mintut on hyvä olla omissa ruukuissaan sillä ne leviävät herkästi ja siten tukahduttavat muut kasvit. Itse laitoin tämän näkyvissä olevan omenaminttuni isoon ruukkuun pihalle, kovassa auringonpaahteessa hyvä kastelu tarpeen. Viihtyy myös sisällä ruukussa talvella, kannattaa kokeilla.

Laitoin lavaan myös kesäksi ja kyllä se rehotti joka suuntaan, eli  ruukussa on parempi.
Sellaisenaan tuoreena voi käyttää  salaateissa, keitoissa mausteena. Vaikka omenahilloon lisukkeeksi.  Ja nyt on omenahillon aikaa.  Omenapiirakkaan mausteeksi, jos on tuore se parempaa, kuivattunakin käy, jauheena paremmin. Jauheen voi itsekin tehdä. Kokeile vaikka booliin tuomaan makua. Jäätee, mehuissa lisämusteena jne. Kaikkeen mihin voisit käyttää minttua ja omenaa.

Leikkaa syksyllä kasvi matalaksi ja peitä se. Meillä täällä saksassa ei peittoa tarvitse koska ei ole myöskään kovia pakkasia, mutta jos on, laitan havupeitteen. Ja keväällä sitten taas harson alle lämpimään kasvamaan.



Teeohje:

3-5 tuoreita omenamintunlehtiä, huuhdeltuja kylmällä vedellä.

5 minuuttia on  hyvä lehtiä liottaa kuumassa vedessä ja sitten tee on valmis.
Voit käyttää lisämäkuna hunajaa tai anista.

Sama ohje pätee myös kuivattuihin mintunlehtiin, 1-2 tl ja 5 min. liotus.

Omenaminttu myös rauhoittaa suolistoa. Ruuansulatusongelmissa, pahanhajuisessa hengitysessä sitä on on ollut apua, kuten minutuista yleensäkin on. Omenamintulla on sama vaikutus yrttinä kuten kaikilla mintuilla, aromi vain on eri.
Ja ohje:kaikkea kohtuudella pätee aina!
 


Lähteet :omat muistiinpanot, oma valokuva,

tiistai 12. syyskuuta 2017

Rosmariinia uuniperunoilla

Jatkan sarjassa nopeita ruokia ja yrttien käyttöä. Tässä on valmistettu rosmariini,valkosipuli uuniperunat ja naudanlihaa, salaattia. Aikaa kului noin 30 minuuttia eli sopiva aika kiireiselle.

Ensin perunoiden pesu ja puolittaminen kuorineen puhtaalle leivinpaperille ja uunipellille, päälle rosmariinia tuoreena sekä valkosipulia pilkottuna, oliiviöljyä sinne tänne, helppoa ja 200° puolituntia.

Sillä välin salaatin valmistus, pilkotut pestyt tomaatit osan paistoin lihan kanssa ja osan laitoin suoraan pilkottuna pestyn salaatin joukkoon, mitä tykkäät käyttää  ja mitä on kaupassa tarjolla, suolaa, mustaapippuria, myös rosmariinia ja oliiviöljyä, sekä balsamicoa, kaikki sekaisin ja hyvää oli!

Lihan paistoin puolikypsäksi  öljyssä ja lihan liemen jossa oli vain suolaa ja mustaapippuria, sekä tomaatista jäänyttä lientä, laitoin lihan päälle ns kastikkeeksi, joten mikään ei mennyt hukkaan. Tuossa annoksessa kastiketta ei ole koska itse en siitä niin välitä joten toinen ruokailija sai kaiken.

Jos et tykkää lihasta, tämä käy myös kalan kanssa. Syön harvoin lihaa mutta tykkään siitä myös joten sekin kuuluu pienenä osana ruokavaliooni.

Teen muutamia postauksia välillä ruokaresepteistäkin, käytän yrttejä, joita itse olen kasvattanut, kuivattnut tai joita olen ostanut ja painotan aterian helppoutta sekä esittelen aikaa säästäviä reseptejä.






tiistai 5. syyskuuta 2017

Yrttipainotteinen kastike lihalle

Yrttipainotteinen kastike lihalle olisi tänään esittelyssä. Aineksina käytän seuraavia,
timjamia, rosmariinia, salviaa ja nokkosjauhetta. Sekä vihreitäpapuja, salottisipulia ja valkosipulia.





Helppo valmistaa, noin 30 min koko ateria uuniperunasiivut, sianlihapihvi, yrttikastike.

Pannulle öljyä, sipulien ruskistus, mukaan yrtit ja viimeisenä pavut, leikkaa huonot kohdat ensin pois, hauduta niin kauan kunnes pavut ovat pehmeitä. Nokkosjauhe ihan ennen tarjoilua kastikkeeseen tai lautaselle annoksen päälle.

Käytin sianlihan ruskistamisesta jääneen liemen johon lisäsin hiukan lihalientä, voinokareen ja vajaa tl hunajaa. Nämä kaikki on hyvä hauduttaa pannulla vielä lopussa noin viisi minuuttia jotta aromit sekoittuvat hyvin keskenään ja tarjota voi sianlihan ja uuniperunoiden kanssa.

Uuniperuna oli tänään makeaperuna eli bataatti, tein pellillisen eli 2 isoa bataattia jotka siivutin, maustoin myös yrteillä, hiukan oreganoa sekä suolaa ja pippuria, nämä uuniin 200 asteeseen, lihan kypsennys, suolaa ja pippuria maun mukaan ja lopuksi vielä 10min uuniin perunoiden kanssa. Tykkään kun liha on pehmää.

Jos ei itselläsi ole kuivattuna yrttejä niitä on helppoa ostaa valmiina tai voit käyttää tuoreita jos sinulla on. Mausteita voit lisäillä tai muuttaa makusi mukaan.


1. perunasiivut uuniiin 200°, kuorittuna.
2. lihan ruskistus,  lopuksi noin 10 min uuniin perunoiden kanssa
3. pese yrtit jos ovat tuoreita ja pavut ja pilko ne pieniksi, pavut puoliksi.
4. kastikkeen valmistus, käytä lihan liemi pohjana, liha on jo uunissa
5. tarjoilu, (hyvä ateria myös punaviinin kanssa sekä tunnelmaa luomaan pari kynttilää.)



Ja laitan tähän linkin tuonne Yrttipajan sivulle, heillä on laaja valikoima erilaisia maustesekoituksia ja taatusti suomalaista ja luonnonmukaista, lisäaineettomia.







lauantai 2. syyskuuta 2017

Luonnonkeinoja flunssan taltuttamiseen

 

 

 

Yrteilllä on tunnetusti hyvää tekeviä vaikutuksia ja jo isoäitini ohjeissa on paljon sellaista joita tänäpäivänäkin käytetään. Tässä listaan muutamia hyväksi koettua ohjetta  juurikin flunssan hoitoon. Kerätty mummuni muistiinpanoista, ja omia kokeilujani, muistiinpanojani.

 

Nostan tämän postauksen uudelleen esille kun ilmat viilenee ja flunssat kolkuttelee ovilla.

 

Inkivääriä kurkkukipuun ja muita ohjeita






  • pala inkivääriä ja 0,5l litraa vettä kiehautetaan ja haudutteaan teeksi, juomaan voi lisätä hunajaa tai sokeria oman maun mukaan. Tästä voi tehdä vaikka litran annoksen ja juoda päivän mittaan lämpimänä, joten termoskannu hyvä. Voit myös lisätä sitruunan mehua hunajan/sokerin tilalle.
  • Valkosipuli juomaa, parikynttä maitoon, lämmitä se ja voit laittaa myös inkivääriä mukaan. Tav sipulia maitoon, lämmitä,  lisää pieni määrä inkivääriä jos tykkäät. 
  • Mustaherukkamehua, karpalomehua kuumana, tyrnimehua
  • Siankärsämötee, 1-2tl kuumaan veteen,(teekupillinen) hauduta väh. 5 min ja juo.
  • Kamomillatee, 1-2 tl kuumaan veteen, (teekupillinen) hauduta  väh. 5 min ja juo.
  • nesteiden juominen on tärkeää kuumeisena koska kuume hauduttaa elimistöstä nesteitä. Olo virkistyy kun juo tarpeeksi.
  • Kuusenkerkkäjuoma

    Kuusenkerkkäjuoma johon voi lisätä hunajaa oman maun mukaan. Tämä on  hyvä c-vitamiininlähde, sisältäen myös antioksidantteja, flavonoideja vahvistamaan hyvää oloa. Ja tätä kuusenkerkkäsiirappia voi ostaa luontaistuotekaupoista. Se minkälaisen tästä juomaksi tekee, oman maun mukaan.  Mutta sopiva mielestäni on 1 tl / 2-3dl kuumaan veteen tai voit lisätä jonkun teen lisukkkeeksi myös. Juoma irroittaa limaa ja siten helpottaa hengittämistä.

    Itse olen nyt hurahtanut Punajuuri-appelsiini-porkkana-inkivääri smoothieen, siinä vasta superpommi tärkeitä vitamiineja, antioksidantteja jne, parantamaan oloa ja eloa.

    Punajuurimehua, valmista noin 3dl- 4dl
    3 -4 appelsiinia, puristan ensin mehuksi
    pieni pala kuorittua inkivääriä
    2 porkkanaa, pieniä paloja
    sekoittimeen

    itse tykkään vielä lisätä 3 dl vettä ja juon mieluummin kylmänä, en huoneenlämpöisenä.

    Höyryhengitys, tämä vanha hyvä keino on monelta jo unohtunut.  Sen voi tehdä suihkussa jolloin koko keho piristyy ja heti nukkumaan villasukat jalassa tai kattilaan keitettyä vettä, pyyhettä päänpäälle ja rauhallisia hengityksiä. Mukaan voi lisätä erilaisia hengitystä helpottavia tippoja tai yrttejä. Itse olen käyttänyt kamomillaa, salviaa ja inkivääriäkin, auringonhattutippoja, 5-10 minuuttia hengitystä, aamuin illoin. Allergiassa tämä keino myös hyväksi todettu, kostuttaa kuivia nenänlimakalvoja, ylähengitysteitä ja helpottaa hengitystä, tässä  hyvä käyttää vain pelkkää kuumaa vettä, vähintään 5-10 minuuttia.


    Muista käsienpesu! Ja kun yskit, aivastelet tee se nenäliinaan älä suoraan käsillesi, sillä kädestäsi virukset leviävät jälleen eteenpäin. Itse aivastelen aina puserooni, eli nostan kaula-aukkoa suuni eteen tai käsivarteni vaatteisiin. Ja muista ettet koskettele omia sieraimia, silmiä, suuta tms kaupoilla ollessasi, sillä esim.ruokavaunujen käsikahvat vasta pöpöisiä on, ovenkahvat jne ja sitten kuljetat ne pöpöt itseesi. Samoin kun kättelet jos toisella nuhaa tai koskettelet rahaa kun saat sen nuhaiselta. Kaikkialla pinnoilla on pöpöjä.
    Pidä mukanasi desinfektioliinoja, valmiita pakkauksia ne käteviä reissuillakin. Näitä minulla aina mukana pari. Matkustelemme paljon ja nämä halpoja estämäään pöpöjen leviämisen itseen.
    Ehkä kuulostaa hassulle näin tarkka käsihygienia mutta mieluummin ennaltaehkäisy kuin tauti.

    Nykyään olen aikas tarkka käsienpesussani ja onneksi meillä se on tosi normaalia että niitä aina pestään kun jostain tullaan kotiin, ennen ruokailua, tietty vessareissujen jälkeen normaalia. Mutta ei ole muuten kaikille! Ihan pahaa tekee kun näkee ettei edes vessareissujen jälkeen pestä käsiä, tämä koskee niin hienoja rouvia kuin äitejä lapsien kanssa ja myös omia vieraitani jne. No nätisti vihjailen vierailleni että tässä on sitten käsipyyhe. Pelkkä vesipesu ei riitä. Näytän siis myös missä on käsienpesuaineet. :) Mutta toisaalta jokaisen pitäisi jo tietää kuinka tärkeetä käsipesu on ja opettaa se lapsilleenkin. Mutta onko näin?

    Lepoa ja vielä enemmän lepoa, nukkuminen auttaa moneen vaivaan.
    Hedelmiä, vihanneksia, juureksia joka paivä ja liikuntaa ne hyvät enneltaehkäisyssä.

    Itse en ole pariin vuoteen sairastanut flunssaa, johtuneeko yritten lisääntyneestä käytöstä vai mistä, ei ole tietoa. Mutta näillä jatketaan.



    Miten sinä selätät flunssan?? Onko sinulla jotain erikoisia tapoja tai vanhoja hyväksi todettuja ohjeita?