maanantai 20. maaliskuuta 2017

Petunia Night Sky lumoaa parvekkeella

Kuva hiukan vajaa kun kuvasin huonosti, mutta käy näin esittelyyn. Kuva otettu viime kesänä.

Eli onko sinulle jo tuttu Petunia Night Sky? Kun aurinko osuu noihin kukkiin se todella loistaa kuin öinen taivas tähtineen, tykkään tästä lajikkeesta.

Tämä petunia on tosi helppohoitoinen ja loisti parvekkeella koko kesän. Tänä vuonna laitan myös, tilasin jo valmiita taimia, tulevat ensikuun alussa.  Vielä meilläkin liian viileää varsinkin yöt. Hyvä vaan etteivät tule vielä, pitäisi tuo parveke ensin siivotakin, mutta kun kattokin pitää ensin vaihtaa joten sen suhteen ei kiirettä näillä parvekelaatikoilla tällä kertaa.

Mutta jos vaan näitä suomesta saatte. Suosittelen. Kasvoivat todella tuuheaksi ja tuo ihana lilaloisto. Parvekelaatikkoon sopivia, amppeliin tai ruukkuihin. Itsekin kokeilen tänä kesänä ruukkuihin. Näitä kuten muitakin kukkia lannoittelen säännölliseti, en kuitenkaan joka kasteluvedessä! Sillä kastelen kuumina päivinä joka päivä.
Kerran viikko on ollut minulla sääntönä, enkä sitä unohda niin helposti. Jotkut suosittelevat useimmin, mutta näin minulla ovat kukkineet tosi hyvin ja voimalla.  Ja tähän vaikuttaa myös se onko lannoite nestemäinen vai pitkävaikutteinen. Minulla nestemäisenä veteen sekoitettuna.Kasvupaikka aurinko-puolivarjo.

Olen myös poistanut heti lakastuneet kukat. Kokeilin myös leikata näitä kun olivat kaikki kukat lakastuneet varresta, mutta ei se lisännyt tuuheutta eikä kukintaa. Laita useampi samaan laatikkoon, minulla on tuossa 80cm laatikossa 4. Hyvin oli tilaa kaikille.Ei jäänyt paljaita kohtia kuten joskus on käynyt.  Ja kun on luvassa tai ollut vesisadetta monta päivää, olen nostanut laatikot pois sateesta. Meillä laatikot ovat hiukan yli parvekkeen katon. Omissa laatikoissani ei ole reikiä pohjassa ja nuo laatikot ovat kiinteässä kukkakourussa. Sieltä ei vesi pääse pois, kuten jos olisivat vapaasti roikkumassa parvekekaiteessa ja reikä pohjassa ylimääräiselle vedelle.

Itse vaihdan  tänä vuonna kaikki laatikot altakastelulaatikoihin, olen huomannnut että ovat kyllä tosi käteviä parvekkeella ja  tämä vesiongelma helpottuu myös kun olen reissussa. Sivuhuomautus, pelargoniani tykkäsivät ihan hirveesti altakastelulaatikoista!


Kiva kokeilla uutuuksia vai pitäydytkö vanhoissa ja tutuissa?



2 kommenttia:

  1. Kauniit petuniat. Aurinkoispäivää:)

    VastaaPoista
  2. Todella kauniit petuniat. Kiitos vinkistä, täytyy kysellä taimistolta. Mukavaa maanantai-iltaa!

    VastaaPoista