maanantai 6. helmikuuta 2017

Piparminttua kuivattuna




Yhteistyö Yrttipaja



Olen hurahtanut yrttijuomiin ja olen todennut että iltaisin tämä toimii minun kohdallani parhaiten ja kirjaa lukiessa. Se on nykyään iltaruutini ja  mikä sen rentouttavampaa!

Olen kokeillut kaikenlaisia yrttijuomalaatuja ja nyt vuorossa Piparminttu, ah tykkään sen mausta!

Oletko itse kokeillut?

Piparmintun maku on voimakas mutta laitan vain 1tl kuppia kohden. Ja sillä on tunnetusti myös rauhoittava vaikutus..siksiköhän nukun paljon :) Yrttijuomat eivät sisällä kofeiinia kuten tee sisältää.

Olen muuten käyttänyt kuivattuja piparminttua myös salaatteihini lisämausteena, meillä syödään salaattia usein ja  viikottain jotakin vihersalattia johon tämä sopii mielestäni hyvin. Kiva lisä makunystyröille.

Ensi kesänä, syksynä kuivatan omia piparminttujani..jos sato onnistuu.


Tässä yksi helppo salaattiohje, kannattaa kokeilla!

 
Israelilainen kurkkusalaatti
1 tuore kurkku
1 niippu ruohosipulia
mustapippuria
suolaa
2 dl jogurttia
1 tl minttua
1 tl sinappia
Kurkku pestään ja viipaloidaan kulhoon. Päälle ripistellään mausteita. Sekoitetaan. Jogurttiin lisätään sinappia ja minttua ja kastike kaadetaan kurkkuviipaleille.

Ulla Lehtonen, Onnellinen kasvissyöjä - Hyvän olon keittokirja.
www.yrttitarha.fi

- omia lisäyksiä tuohon reseptiin, siinä ei ollut mainintaa mikä jugurtti, joten maustamaton ja ellei sitä ole hapankermakin käy, kokeilin.
-salaattiin voit lisätä muitakin yrttejä makusi mukaan, itse laitoin lisäksi rosmariinia.
 
 
Ja ihan jäävuorisalaattiinkin sopii, mukaan vain erialaisia yrttejä, tilliä, persiljaa, basilikaa, salviaa kaikki nämä kuivattuja, rosmariinia, viimevuotista satoani.!! Ja tein kastikkeen ihan hapankermasta. Helppo salaatti ja ravinteikas.

Rohkeasti kokeilemaan piparminttua mausteena liharuokiin ja erilaisiin salaatteihin!


Ja sekoitin tuohon yrttijuomaan myös sitruunaa hiukan, eli muutamia tippoja sitruunasta puristettuna, antaa kivan pirteyden mukaan jos et tykkää pelkkää piparminttua juoda. vaihtelu virkistää!


ja täällä aikaisempi postaus Piparmintusta 

Ja ei pitkiä aikoja kerrallaan, lapsille vaoen tämän sisältämän mentolin takia eikä alle 3v suositella ollenkaan.  Itse käytän vain noin 2 viikkoa yhtälajia ja sitten siirryn toiseen ja olen sen hyväksi todennut!

Kaikista yrteistä on ensin otettava selvää sopiiko se itselle vai ei. !










4 kommenttia:

  1. Piparminttu on minulle tuttu. Kesäisin olen pitänyt ulkona ruukussa. Yhtenä kesänä minulla oli jo tosi suuri kasvi, kun se yhtäkkiä alkoi kärsiä. Ihmettelin, mikä sillä on, kunnes huomasin mustan vanan menevän kohti ruukkua. Alareijästä olivat muurahaiset haistaneet herkullisen tuoksun ja kun kippasin kasvin ruukusta, koko multa oli kennoja täynnä. Onneksi olin ehtinyt ottaa ja kuivattaa jo monta kertaa. Mutta harmitti kyllä, kun kasvi oli niin kaunis ja rehevä ja hyvän tuoksuinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä olis minuakin harmittanut..kuivasin kanssa viime vuonna,mutta ei tullut tarpeeski yritän tänä vuonna lisää, uudellla onnella.

      Poista
  2. Niin rakastan kaikkea Minttua! Sama ajatus, viime kesänä jäi kuivattamatta, niin ensi kesänä haluan kuivattaa kaikkia yrttejä :)

    VastaaPoista