torstai 5. tammikuuta 2017

Luonnonkeinoja flunssan taltuttamiseen

 

 

 

Yrteilllä on tunnetusti hyvää tekeviä vaikutuksia ja jo isoäitini ohjeissa on paljon sellaista joita tänäpäivänäkin käytetään. Tässä listaan muutamia hyväksi koettua ohjetta  juurikin flunssan hoitoon. Kerätty mummuni muistiinpanoista, ja omia kokeilujani, muistiinpanojani.

 

Inkivääriä kurkkukipuun ja muita ohjeita




  • pala inkivääriä ja 0,5l litraa vettä kiehautetaan ja haudutteaan teeksi, juomaan voi lisätä hunajaa tai sokeria oman maun mukaan. Tästä voi tehdä vaikka litran annoksen ja juoda päivän mittaan lämpimänä, joten termoskannu hyvä. Voit myös lisätä sitruunan mehua hunajan/sokerin tilalle.
  • Valkosipuli juomaa, parikynttä maitoon, lämmitä se ja voit laittaa myös inkivääriä mukaan. Tav sipulia maitoon, lämmitä,  lisää pieni määrä inkivääriä jos tykkäät. 
  • Mustaherukkamehua, karpalomehua kuumana, tyrnimehua
  • Siankärsämötee, 1-2tl kuumaan veteen,(teekupillinen) hauduta väh. 5 min ja juo.
  • Kamomillatee, 1-2 tl kuumaan veteen, (teekupillinen) hauduta  väh. 5 min ja juo.
  • nesteiden juominen on tärkeää kuumeisena koska kuume hauduttaa elimistöstä nesteitä. Olo virkistyy kun juo tarpeeksi.
  • Kuusenkerkkäjuoma

    Kuusenkerkkäjuoma johon voi lisätä hunajaa oman maun mukaan. Tämä on  hyvä c-vitamiininlähde, sisältäen myös antioksidantteja, flavonoideja vahvistamaan hyvää oloa. Ja tätä kuusenkerkkäsiirappia voi ostaa luontaistuotekaupoista. Se minkälaisen tästä juomaksi tekee, oman maun mukaan.  Mutta sopiva mielestäni on 1 tl / 2-3dl kuumaan veteen tai voit lisätä jonkun teen lisukkkeeksi myös. Juoma irroittaa limaa ja siten helpottaa hengittämistä.

    Itse olen nyt hurahtanut Punajuuri-appelsiini-porkkana-inkivääri smoothieen, siinä vasta superpommi tärkeitä vitamiineja, antioksidantteja jne, parantamaan oloa ja eloa.

    Punajuurimehua, valmista noin 3dl- 4dl
    3 -4 appelsiinia, puristan ensin mehuksi
    pieni pala kuorittua inkivääriä
    2 porkkanaa, pieniä paloja
    sekoittimeen

    itse tykkään vielä lisätä 3 dl vettä ja juon mieluummin kylmänä, en huoneenlämpöisenä.

    Höyryhengitys, tämä vanha hyvä keino on monelta jo unohtunut.  Sen voi tehdä suihkussa jolloin koko keho piristyy ja heti nukkumaan villasukat jalassa tai kattilaan keitettyä vettä, pyyhettä päänpäälle ja rauhallisia hengityksiä. Mukaan voi lisätä erilaisia hengitystä helpottavia tippoja tai yrttejä. Itse olen käyttänyt kamomillaa, salviaa ja inkivääriäkin, auringonhattutippoja, 5-10 minuuttia hengitystä, aamuin illoin. Allergiassa tämä keino myös hyväksi todettu, kostuttaa kuivia nenänlimakalvoja, ylähengitysteitä ja helpottaa hengitystä, tässä  hyvä käyttää vain pelkkää kuumaa vettä, vähintään 5-10 minuuttia.


    Muista käsienpesu! Ja kun yskit, aivastelet tee se nenäliinaan älä suoraan käsillesi, sillä kädestäsi virukset leviävät jälleen eteenpäin. Itse aivastelen aina puserooni, eli nostan kaula-aukkoa suuni eteen tai käsivarteni vaatteisiin. Ja muista ettet koskettele omia sieraimia, silmiä, suuta tms kaupoilla ollessasi, sillä esim.ruokavaunujen käsikahvat vasta pöpöisiä on, ovenkahvat jne ja sitten kuljetat ne pöpöt itseesi. Samoin kun kättelet jos toisella nuhaa tai koskettelet rahaa kun saat sen nuhaiselta. Kaikkialla pinnoilla on pöpöjä.
    Pidä mukanasi desinfektioliinoja, valmiita pakkauksia ne käteviä reissuillakin. Näitä minulla aina mukana pari. Matkustelemme paljon ja nämä halpoja estämäään pöpöjen leviämisen itseen.
    Ehkä kuulostaa hassulle näin tarkka käsihygienia mutta mieluummin ennaltaehkäisy kuin tauti.

    Nykyään olen aikas tarkka käsienpesussani ja onneksi meillä se on tosi normaalia että niitä aina pestään kun jostain tullaan kotiin, ennen ruokailua, tietty vessareissujen jälkeen normaalia. Mutta ei ole muuten kaikille! Ihan pahaa tekee kun näkee ettei edes vessareissujen jälkeen pestä käsiä, tämä koskee niin hienoja rouvia kuin äitejä lapsien kanssa ja myös omia vieraitani jne. No nätisti vihjailen vierailleni että tässä on sitten käsipyyhe. Pelkkä vesipesu ei riitä. Näytän siis myös missä on käsienpesuaineet. :) Mutta toisaalta jokaisen pitäisi jo tietää kuinka tärkeetä käsipesu on ja opettaa se lapsilleenkin. Mutta onko näin?

    Lepoa ja vielä enemmän lepoa, nukkuminen auttaa moneen vaivaan.
    Hedelmiä, vihanneksia, juureksia joka paivä ja liikuntaa ne hyvät enneltaehkäisyssä.



    Miten sinä selätät flunssan?? Onko sinulla jotain erikoisia tapoja tai vanhoja hyväksi todettuja ohjeita?



    5 kommenttia:

    1. Tuossa olikin hyviä neuvoja flunssan karkottamiseksi. Onneksi olen vielä toistaiseksi säästynyt flunssalta. Viime vuonna sairastin ensikertaa influenssan ja se vei voimat kuukaudeksi. Käsienpesua ei voi vähätellä, käsien kautta ne taudit yleensä tarttuukin. Smoothiesi kuulostaa melko jännältä.

      VastaaPoista
    2. Hyviä ohjeita onneksi olen vielä säästynyt flunssasta.♥

      VastaaPoista
    3. Kiitos hyvistä vinkeistä. Smoothie vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onneksi on flunssalta vielä säästetty. - Hyvää loppiaista!

      VastaaPoista
    4. Käsienpesu on meille myös tosi tärkeää.
      Teesi ja juomasi ovat hyviä, mutta yksi on liian karvas minun suulleni, nimittäin siankärsämötee. Sitä keräsin yhdessä vaiheessa, mutta en saanut suuta tottumaan, vaikka laitoin mitä joukkoon.
      Kaikki muut vinkkisi ovat hyviä ja monia käytettykin.

      Oikein hyvää loppiaista sinulle :-)

      VastaaPoista
    5. Upeat ja ajankohtaiset ohjeet.
      Ihanaa alkavaa viikonloppua sinulle.

      VastaaPoista