torstai 29. joulukuuta 2016

Sisäistä puhdistusta tammikuuhun..



                                        cco-kuva


Tammikuu alkaa itselläni sisäisellä puhdistuskuurilla. Kyse ei ole mistään nenänvalkaisukuukaudesta kuten tapana on. Vaan joka kuukausittaisesta traditiosta omaksi ilokseni. Olen aikoinaan pitänyt paastoja, mehukuureja ja ne sopivat silloin hyvin itselleni. Nykyään ei. Sillä olemassa olevat sairauteni lääkkeineen hiukan estävät rajumpia muutoksia tekemästä ja oikeastaan hyvä niin. Mutta mikään ei estä ottamasta päivittäiseen ruokailuun lisää puhdistavia ruoka-aineita jotka tekevät hyvää elimistölle eikä minun itseni tarvitse kuin syödä terveellisesti tai sanotaanko normaalisti tavallista ruokaa. Kaikkea kohtuudella on mottoni.

Nyt on syöty rosollia viimeisenpäälle ja se onkin hyväksi jos ajatellaan maksaa. Nyt voi punajuuren vaihtaa muuhun muotoon, vaikka smoothieksi tai keittoihin, mehuna. Eli jatketaan punajuurella ja sen puhdistavalla vaikutuksella! Otetaan mukaan selleri ja elimistö kiittää.


Punajuuri on hyvä maksalle sen puhdistavan vaikutuksensa takia. Maksaa voi sanoa huoletta elimistön monitoimikoneeksi. Ilman sitä ei tulla toimeen. Se hajoittaa alkoholia, lääkkeitä, vahingollisia kemiallisia aineita, sekä elimistön itsensäkin tuottamia myrkkyjä. Se toimii varastona ravintoaineille, vitamiineille, sokerille, rasvalle joita se jakelee vereen. Se tuottaa proteiinia ja edistää paranemista. Se on mukana ruuansulatuksessa erittämällä sappea. Joten on tärkeää pitää maksastaan huolta.  Mutta miettiikö sitä normaalissa elämässään, harvoin. Sitten vasta kun alkaa tulemaan ongelmia. Nykyään rasvamaksaa on muillakin kuin alkoholin suurkuluttajilla.
On hyvä myös muistaa että luontaistuotteet (jos niitä tykkää käyttää,) myös kuormittavat maksaa.

Itse käytän punajuurta vain kypsennettynä ja säilöttynä, keittona, salaatissa. Se tuntuu minulle sopivalta tavalta syödä näitä. Punajuurimehu on myös hyväksi todettua, mutta en ole sitävielä itse kokeillut.  On tutkittua tietoa punajuuren vaikutuksesta myös verenpaineenlaskuun.  Punajuuri lisää aineenvaihduntaa, polttaa rasvaa. Siinä on paljon antioksidantteja = maksan puhdistajana hyvä. Punajuurissa on paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kuparia, rautaa ja sinkkiä. Vitamiineista punajuuresta löytyy A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja.

Ja jos mahdollista ostan luomua, vähemmän torjunta-aineita, tällä hetkellä oman kasvimaan punajuuret riittävät pitkälle seuraavaan satoon. Säilytän ne etikkaliemessä. Joista voi sitten tehdä erilaisia ruokia tai syödä sinällään paloina.


Tässä on muuten hyvää tietoa nitraateista jos jotakuta kiinnostaa.Klikkaa! Joita punajuuressakin on.



Selleri on toinen jota suosin. Selleri lisää virtsaneritystä, siten puhdistaa elimistöä kuona-aineista. Sen on sanottu vaikuttavan kilpirauhasen toimintaan joka taas on elintärkeä elimistön tasapainolle, aineenvaihdunnalle jne. Sellerillä on myös vaikutuksensa verenpaineen alentamiseen, painonhallintaan, juurikin aineenvaihdunnan kautta. Ja kun aineenvaihdunta toimii hyvin se puhdistaa elimistöä ja siten takaa hyvää oloa. Salaateissa, keitoissa käytän jo selleriä mutta vaihteeksi siis mehuna ja smoothieissa enemmän.

Tässä eräs smoothie resepti jota voi tietenkin itse muokkailla sopivaksi. Itse tykkäsin tuosta omenasta lisukkeena ja sen tähän laitoin, sekä sitruunan mehua, ne voi jättää pois jos niin tykkää.

Punajuuri, porkkana, selleri -smoothie
  • 6 porkkanaa
  • 1 punajuuri
  • 1 sellerinvarsi
  • 1 pieni omena hapokkuutta antamaan 
  • puolikkaan sitruunan mehu (hapokkuus)
Kuori porkkanat ja punajuuri, pese ja viipaloi kaikki ainekset.  Omena kuorineen jos mahdollista, hyvä pesu ensin. Murskaa kaikki sekoittimella, ja juoVoit lisätä vettä jos tuntuu että seos on liian paksua. Tätä vähintään kerran viikossa, se minulle sopiva määrä. Muista että punajuuri värjää mm virtsaa punaiseksi ja ota selvää jos olet menossa verikokeisiin tms voitko syödä punajuurta.

Tässä hiukan tietoa punajuuresta ja selleristä, nyt ne vain käyttöön juomana ja olokin kevenee samalla sekä virkistyy!




                     Terveyttä ja hyvää oloa vuodelle 2017!


Lähteinä omat muistiinpanot, kokeilut. Netti erikanavia mm wiki, satokausi kalenteri. Valokuva cco=vapaaseen käyttöön tarkoitettuja kuvia.









3 kommenttia:

  1. Olipas taas hyvää tietoa. En ole pitänyt punajuurta noin terveellisenä, vaan vain "lisukkeena". Nyt sitä pitääkin alkaa käyttää enemmän, samoin selleriä. Kiitos jälleen kerran tiedoista.

    VastaaPoista
  2. Kiitos tietoiskusta! Tuota smoothieta saakkn mieheni ruveta nauttimaan..

    VastaaPoista
  3. Selleriä käytän aika paljon mm kasvispadassa, wokkipannulla ym, mutta punajuurta käytän turhan harvoin, vaikka tykkään siitä. Se vain unohtuu jotenkin. Nyt täytyy laittaa oikein ylös kauppalistalle, että tulee tuotua.
    Kiitos muistutuksesta ja tietoiskusta.

    Terveellistä ja virkistävää Uutta Vuotta sinulle :-)

    VastaaPoista