tiistai 29. marraskuuta 2016

Huomio jalkoihin





Olethan muistanut hoitaa myös jalkojasi? Normaali jalkojen hoito on hyvä tehdä joka päivä, jalkakylvyt kerran viikossa, kuten itsekin teen. Eli varaan kunnon korkean ämpärin jossa on vettä pohkeeseen asti  ja jos jalat ei mahdu samaan ämpäriin, ota kaksi. Näin talvella jalkani palelevat herkästi vaikka heti keväällä kun maa hiukankin lämpenee pitkälle syksyyn olen paljain jaloin. Mutta nyt tuntuu että jalat ovat kokoajan kylmät.
Meillä on parketin alla betonilattia, sillä asunnon alakerrassa on autotallit, osassa asuntoa ja sen huomaa kyllä. Mutta sisäkenkiä en osaa pitää, vaikka se täällä Saksassa kovin yleistä onkin.

Tämä jalkakylpyni kestää ainakin 20 minuuttia, lisään lämmintä vettä välillä ja otan kivalle tuntuvia yrttejä mukaan. Harvoin teen yrttisekoituksia, sekin on mahdollista jos itse niin tykkäät, tai jos ostan valmiin jalkakylpyyn sopivan sekoituksen. Yrttejä voi vaihdella. Mutta kuten huomaat jo listasta alhaalla, monilla on samaa vaikutusta joten mielestäni menevät hukkaankin, eikä minulla ainakaan hirveän paljoa näitä ole varastossa joten käytän säästeliäästikin. Jos teet erilaisista sekoituksen, katso ettei vaikutus ole sama.

Kehäkukka - elvyttää ja puhdistaa.
Laventeli - raikastaa, puhdistaa ja virkistää.
Mintut - virkistävät, puhdistavat, rentouttavat
Nokkonen - rauhoittaa kivistäviä jalkoja.
Rosmariini - puhdistaa, tuoksuu hyvältä.
Salvia - puhdistaa, virkistää, tuoksuu hyvältä.
Siankärsämö - puhdistaa, parantaa tuoksuu hyvältä.
Sitruunamelissa - puhdistaa, tuoksuu hyvältä.
Timjami - puhdistaa, virkistää.

Käytän noin 3l:aan vettä kuivattua yrttiä 1-1,5 dl.  Jos tuoretta on saatavilla sitä laitan runsaammin. Yrttien vaikutus on siis verenkiertoon vaikuttavia sekä kuonanaineiden poistoon vaikuttavia, yhdessä lämpimän veden kanssa.

Näitä minulla on kuivattuna  itsellä joten jalkakylvyn teko on helppoa.
Laitan siis vettä pohkeeseen asti, sillä koen sen itselleni hyvänä niin. Pohkeet joutuvat myös rasitukselle kun istun paljon, tehdessäni työtäni tietokoneen äärellä.
Lämmin vesi 38 asteinen vähintään, voi olla kuumempikin jos ihosi sen kestää. En kuitenkaan suosittele diabeetikoille kovin kuumaa vettä ja on  hyvä ensin kädellä se kokeilla sopivaksi tai käsivarreen iholla. Sillä tuntohäiriöt voivat olla salakavalia ja poltat ihosi.

Lisään yrtit heti veteen ja annan hetken siellä liota, sitten vasta jalkani sinne. Ja hyvä tuoli, sohvan nurkka ja kirja mukaan, mikäs sen mukavampaa rentoutumista. Ja tämän voi toki tehdä myös saunassa ollessa, kuten myös teen kun saunan lämmitän. Silloin käytän eteerisiä öljyjä myös saunaveteen. Yleensä samaa kuin jalkavedessäkin on, ettei tule huonoa oloa tuoksujen keskellä. Muista juoda ennen saunaan menoa, mieluummin haaleaa vettä. Se estää kuivumista ja päänsärkyä sanomisen yhteydessä, jos tähän sinulla on taipumusta.

Joka ilta kuitenkin lämmitän jalat ennen nukkumaan menoa ja saatan jopa käyttää pehmeitä puristamattomia unisukkia että varpaat pysyvät lämpiminä. Minulle jalat ovat kuin juuret, kun ne voivat hyvin, koko keho voi hyvin. Ja panostan kyllä jalkojeni hoitoon. Rasvaan iltaisin, silloin ei tarvitse raspailla kovin usein, kovettumat pysyvät poissa. Ja muistakaa hyvä kuivaus kylpyjen jälkeen ettei varpaiden väleihin jää märkää se on hyvä kasvualusta bakteereille ja sienille. Hyvä kuivaus on a ja o. Sekä kiristämättömät sukat, ja hyvät kengät! Nämä yhdessä ja jalat kiittää.

En muuten suosittele koskaan käytettyjä kenkiä kenellekään. Sillä toisen jalat ovat kengät jo muokanneet eivät ne istu siten enää omiin jalkoihin hyvin. En ole koskaan ostanut käytettyjä kenkiä, edes lapselleni. Onhan se sääli kun saisi hyviä kenkiä halvalla, mutta ei ne ole enää muokattavissa oman jalan malliin, niissä on jo edellisen omistajan jalan malli.

Jos sinulla on jo muutoksia jaloissa silloin kannattaa satsata kunnon tukeviin kenkiin, sillä se maksaa kyllä itsensä takaisin sillä että pystyt kävelemään kivutta. Poru pääsee kun kenkä ostoksille menee, niin ovat arvokkaita, mutta en joudukaan ostamaan joka vuosi uusia. En muistakaan koska ostin viimeksi, ovat edelleen hyvät käyttää. Eli hintaa kengille tosi vähän kun jakaa sen kuukausittain.

Jos sinun on ostettava käytettyjä kenkiä, katso ettei kengän kanta ole kulunut epätasaisesti, se kertoo käyttäjän virheellisestä asennosta jaloissa ja katso että kengän muoto on tukeva, ei lerppu, eli että nauhat ovat pitäneet kengät tukevasti kuosissa, eikä ne ole roikkuneet missä sattuu kuten nuorisolla on tapana kenkiään pitää. Ja katso että verret ovat vielä tukevat, sekä muutenkin kengän muoto suora. Sisäpuolella, ettei ole kovin muotoutuneita varpaankuvia pohjallisessa. Jos näin on, valitse jokin muu kenkä. Uskon että niitä löytyy kyllä hyviäkin kun hakee ja tutkii. Muista jättää tilaa jaloille vähintään 1cm,  mieluummin 1,5cm jos lapsesta kyse jonka jalka vielä kasvaa ja kun kyse aikuisesta, katso että ovat tarpeeksi leveät, ettei muodostu jalkoihin virheasentoja. Liikavarpaita jne.

Ja muista ei kiristäviä sukkienreunoja! Se häiritsee verenkiertoa, kuona-aineiden kiertoa pohkeissa, nilkoissa! Ja tämä muuten tärkeää jo lapsillekin opettaa. Jos jää painumia kun sukan ottaa pois, se oli liian kireä!! Eikä polvisukkia elleivät ne ole kiristämättömät!!

Tukisukkiakin on hyvä opetella käyttämään jos sinulla on verenkierto ongelmia, suonikohjuja, turvotuksia jaloissa. Lääkäriltäkin saa kunnon ohjeita, reseptin tukisukkiin, erivahvuuksilla. Myös ns hoitavia tukisukkia on paljon jo käytössä. Jos et itse kykene enää jalkojasi hoitamaan suosittelen jalkojenhoitajalla käyntiä, se maksaa itsensä takaisin.












Juuri huomasin kun kurakeleissä pihahommia tein että kumisaappaani ovat erittäin huonot, ne puristivat pohkeesta, ihme että en ole sitä aikaisemmin huomannut. No uusintaan menee nekin siis. Taidan hankkia pinkit :) Mutta nyt katselen talvikenkiäni ja näkyy olevan vielä kelvolliset.

Hoidatko sinä jalkojasi?

(Molemmat kuvat cco lisenssikuvia=saa käyttää mihin vain.)



torstai 3. marraskuuta 2016

Piristystä hedelmistä


Pirteyttä hedelmistä. Kuinka hyviä ne ovatkaan. Evääksi töihin, kouluun. Tiesitkö muuten että on tehty tutkimus, jossa on osoitettu banaanin syömisen auttavan keskittymään ja siten parantavan suoritusta esimerksiksi kokeissa. Eli tämä hyvä lisä kyllä koulupäivän aikana oppilaillekin. Täällä Saksassa ei ole kouluruoka ilmaista vaan siitä pitää maksaa ja lisäksi teen välipalaa mukaan otettavaksi sillä päivät ovat pitkiä kun lasketaan bussimatkoineen ne venyvät 8-10 tuntisiksi päivästä riippuen, joten piristystä tarvitaan.

Hyvä lisä myös töissä itsekullekin. Hedelmät, muistithan syödä tänään itsekin!!??
Pieni lisä hedelmiä päivään ja luonnollinen lisä piristämään syksyn pimeyteen! Kun saisikin pian satsumia, ne tulevat kauppoihin täällä juuri tässä kuussa ja arvatkaa kuka niitä ahmii?? Ne sitten on hyviä!

Omenoita on omasta sadosta kellarissa pitkälle talveen.  Sekä hillona, että mehuna. Kaupasta ostettuna suosin reilunkaupan tuotteita ja luomua, biotuotteita. Ne ovat hiukan hintavampia mutta kemikaalivapaampia. Sillä jo omenan jokin kemikaali jota on omenan pinnassa vahana ärsyttää ihoani. Vaikka pesisin juuriharjalla ensin. Ja samaa vahaa on ilmeisesti myös mandariineissa jne kun kosketusärsytys alkaa väittömästi. Niitä myrkkyjä en kyllä halua suuhuni laittaa.


 


Herkullisen näköisiä eikös! := Keltainen aurinko pimeisiin iltoihin piristykseksi!