tiistai 12. huhtikuuta 2016

Koivunlehdet tuoreena


Meillä täällä Keski-Saksassa on jo hyvällä alulla koivujen lehdet. Vielä tuo on liian pieni kerättäväksi mutta muutaman lämpimän päivän odottelen ja sitten vaan riipimään lehtiä. En toki koko puutani tee alastomaksi vaan sen verran että muutaman pussillisen saan kuivatettua teeksi.

Laitan keräämäni lehdet kuivumaan hyvin tuuletettuun huoneeseen. Minulla on käytössä erillinen ns. pesuhuone jossa on lämminvesivaraaja. Sen lämmössä lehdet kuivuvat pahvilaatikossa pian. Laatikko on minulla sellainen isohko hedelmälaatikko. Siinä saavat olla yksitellen eivätkä pääse homehtumaan.

Eli jos aiot lehtiä riipiä on puun oltava omalla maallasi, ilman lupaa ei saa toisen maille mennä. Tämä minulla oleva koivu on hieskoivu jonka olen itse suomesta pienenä taimena tänne tuonut. Toin alunperin kolme mutta vain tämä yksi jäi kasvamaan ja onkin jo kiitettävän korkuinen jotta voin lehtiään hyödyntää.

Koivunlehdissä on paljon c-vitamiinia ja on muistettava lehtien diureettinen vaikutus elimistölle. Tämä toimii nesteenpoistajana ei pidä käyttää pitkiä aikoja ja olen huomannut tämän vaikutuksen :)

Keräilen lehtiä vain omaksi ilokseni ja on hyvä lukea tietoa ennen kuin lähtee tekemään mitään sekoituksia. Itse laitan lehtiä myös salaatteihin.

Netistä löytyy paljonkin ohjeita yrtteihin joten tiedotta ei tarvitse olla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti